target

Αντικείμενο και στόχοι του έργου

Τα τελευταία χρόνια η ιχνηλασιμότητα κρίσιμο τμήμα της βιομηχανίας αγροτικών προϊόντων διατροφής. Στόχος της ιχνηλασιμότητας των αγροτικών προϊόντων διατροφής είναι να καταστεί δυνατή η πλήρης παρακολούθηση ενός προϊόντος με δυνατότητα αναδρομής στο ιστορικό ενός αγαθού από το σημείο καλλιέργειας ή αλίευσης στον καταναλωτή, δηλαδή ιχνηλασιμότητα «από το χωράφι στο ράφι». Ως εκ τούτου, είναι ένα προληπτικό μέσο της ποιότητας των προϊόντων και της διαχείρισης της ασφάλειας του καταναλωτή. Επιπλέον ο έλεγχος ποιότητας αποτελεί ένα καίριο ζήτημα για τον καταναλωτή δίνοντας υπεραξία στα αγροτικά προϊόντα.

 

Στο πλαίσιο του παρόντος έργου θα σχεδιαστεί και θα αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα πλήρους και τεκμηριωμένης ιχνηλασιμότητας για μεταποιημένα φρούτα, καρπούς και αλιεύματα με εστίαση στον καταναλωτή. To προτεινόμενο σύστημα ιχνηλασιμότητας θα αποτελέσει ένα μοναδικό εργαλείο marketing για τη διαφοροποίηση και την ανάδειξη ελληνικών μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων με εστίαση στις τοπικές ποικιλίες, στην προέλευση των καρπών, τις διαδικασίες καλλιέργειας, τις διαδικασίες αλίευσης, επεξεργασίας, διατήρησης και μεταφοράς τους και το θρεπτικό τους προφίλ που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα προηγούμενα.

 

Ένα βασικό καινοτόμο χαρακτηριστικό του ολοκληρωμένου συστήματος θα είναι η ενσωματωμένη διαδικασία πιστοποίησης μιας σειράς κρίσιμων χαρακτηριστικών των φρούτων, καρπών και αλιευμάτων σε ότι αφορά την γεωγραφική προέλευσή τους (αποφυγή νοθείας) και την διαδικασία καλλιέργειας (μέτρηση υπολειμμάτων). Επιπλέον για κάθε διαφορετική ποικιλία, είδος και γεωγραφική προέλευση θα δημιουργείται το ιδιαίτερο θρεπτικό προφίλ το οποίο θα συνοδεύει το επεξεργασμένο πλέον προϊόν.

 

Απαραίτητο συστατικό που θα επιτρέψει την αποδοτική υλοποίηση του προτεινόμενου συστήματος ιχνηλασιμότητας είναι η διαλειτουργικότητα που παρέχουν τα παγκόσμια πρότυπα GS1, τα οποία συμπεριλαμβάνουν πρότυπα αναγνώρισης, πρότυπα συλλογής δεδομένων, και πρότυπα διασύνδεσης ηλεκτρονικών επικοινωνιών, και τα οποία επιτρέπουν την απρόσκοπτη ροή πληροφοριών για κάθε προϊόν μέσω της αλυσίδας εφοδιασμού. Επίσης, ως ένα εργαλείο marketing προς τον τελικό καταναλωτή θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του έργου η προσαρμογή των σχημάτων πληροφορίας στις ανάγκες στοχευμένης ενημέρωσης του καταναλωτή και η ανάπτυξη ενός εξειδικευμένου app που θα αναδεικνύει την πληροφορία αυτή.

 

Τελικό στάδιο του ολοκληρωμένου συστήματος ιχνηλασιμότητας είναι η ανάδραση από τον ίδιο τον καταναλωτή με στόχο τη συνεχή βελτίωση των προϊόντων και το σχεδιασμό νέων με βάση διαφορετικά προφίλ καταναλωτών σε συγκεκριμένες αγορές. Για το σκοπό αυτό θα αναπτυχθεί ένα σύστημα υποστήριξης αποφάσεων (ΣΥΑ), το οποίο θα υλοποιεί μια πολυκριτήρια μεθοδολογία σχεδιασμού νέων αγροτικών προϊόντων. Οι βάσεις δεδομένων του συστήματος θα προέρχονται από τα αποτελέσματα των αναδράσεων – αξιολογήσεων από τους καταναλωτές μέσω του app για τα αγροτικά προϊόντα που αγοράζουν, τα ιστορικά δεδομένα των πωλήσεων, και τα κοστολογικά δεδομένα των επιχειρήσεων.

 

Η βάση μοντέλων του συστήματος θα αποτελείται από μοντέλα πρόβλεψης, μοντέλα ανάλυσης δεδομένων, μοντέλα συμπεριφοράς καταναλωτή, μοντέλα επιλογής καταναλωτή και μοντέλα τμηματοποίησης της αγοράς. Μέσω των μοντέλων αυτών θα είναι εφικτή η αξιολόγηση και η επιλογή τμημάτων αγοράς με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης κριτηρίων (σημαντικότητα κριτηρίων).

 

Το ΣΥΑ θα δέχεται σαν είσοδο τα πρωτογενή δεδομένα και θα εκτελεί εργασίες ανάλυσης των κριτηρίων επιλογής προϊόντων και της συμπεριφοράς των καταναλωτών, τμηματοποίησης της αγοράς και της εφαρμογής διαφόρων σεναρίων σχεδίασης και ανάπτυξης νέων αγροτικών προϊόντων.

 

Τα προϊόντα στα οποία θα γίνει η πιλοτική εφαρμογή της ολοκληρωμένης διαδικασίας και της πλατφόρμας είναι οι ελιές ποικιλίας “Καλαμών”, η Κορινθιακή Σταφίδα “ΒΟΣΤΙΤΣΑ Π.Ο.Π.” και το αυγοτάραχο Μεσολογγίου (ΠΟΠ).

Μετάβαση στο περιεχόμενο